横野明日香:Asuka Yokono
横野明日香は1987年愛知県生まれ。2013年愛知県立芸術大学大学院美術研究科博前期課程 修了。名古屋を中心に制作しています。横野明日香は、キャンバスに勢いのあるストロークで描ききる力強い作風で知られた画家です。2014年に東京オペラシティアートギャラリーで開催された今後注目される若手が集まった「絵画の在りか」展において、彼女は一躍「あのダムの作家!」と業界の一部で噂され注目を集めたのです。彼女のスピード感あふれる直線や曲線のストロークとシンプルなフォルムにまとめ構成された風景や静物は、見る者に心地よい潔さと存在感を与えてくれます。
しかしコロナ禍を経て2022年の「国際芸術祭 あいち2022」にて瀬戸の大地を描いた大作2点を発表して以降、彼女の作風にも変化が見て取れます。大作を描き切った経験は、自身の内面を表現できるより最適な筆致の探究へと向かいました。それはストロークだけでは表現できない生命力や存在感を、いかにキャンバスに定着させることが出来るのかということなのでしょう。今回ご紹介する「花束」や「丸めた紙」には、明治の画家高橋由一や岸田劉生の如き妙な存在感が表現されています。横野の愚直なまでの絵画探究の姿勢は、ゆっくりではありますが確実に歩みを進めています。
Asuka Yokono was born in 1987 in Aichi, Japan, and completed her Master's degree in Fine Arts at Aichi Prefectural University of Fine Arts and Music in 2013. She lives and works in Nagoya, Japan.Asuka Yokono is a painter known for her powerful style of painting with vigorous strokes on canvas. At the “Whereabouts of Painting” exhibition held at the Tokyo Opera City Art Gallery in 2014, which featured a group of up-and-coming young painters, she quickly attracted attention as “the artist of that dam! and attracted a great deal of attention. Her landscapes and still lifes, composed with speedy strokes of straight and curved lines and simple forms, give the viewer a pleasant sense of cleanliness and presence.
However, after the Corona disaster, she exhibited two large paintings depicting the Seto region at the International Art Festival Aichi 2022, and since then, we can see a change in her style. The experience of completing a large painting led to a search for a more optimal brushstroke that would express his inner self.
It must be about how one can establish on the canvas a vitality and presence that cannot be expressed by strokes alone. The “bouquet” and “rounded paper” presented here express a strange presence similar to that of the Meiji period painters Takahashi Yuichi and Kishida Ryusei. Yokono's honest exploration of painting is progressing slowly but surely.
横野明日香 1987 年出生于日本爱知县。 2013年,爱知艺术大学美术研究科硕士课程结业。她在名古屋作画。横野明日香是一位画家,以其强有力的画布绘画风格和强劲的笔触而闻名。2014年,在东京歌剧城美术馆举办的汇集了未来备受关注的年轻艺术家的“绘画的状态”展览上,她被赞誉为“一个堤坝的艺术家!”。她的风景和静物画,由快速的笔直和弯曲的笔触和简单的形式组成,给观众一种令人愉快的干净和存在。
然而,自从新冠病毒大流行后,她在2022年爱知国际艺术节2022上展出了两幅描绘濑户大地的大型作品后,我们可以看到她的风格发生了变化。绘画大型作品的经历促使我寻找最适合表达内心自我的笔触。关键在于如何使画布具有仅通过笔触无法表达的活力和存在感。这里展示的 “花束 ”和 “圆纸 ”表现出一种奇特的物质感,与明治画家高桥由一和岸田龙生的作品有异曲同工之妙。横野探索绘画的直接方法正在缓慢但稳步地取得进展。
橫野明日香 1987 年出生於日本愛知縣。 2013年,愛知藝術大學美術研究碩士課程結業。她在名古屋作畫。
橫野明日香是一位畫家,以其強有力的畫布繪畫風格和強勁的筆觸而聞名。2014年,在東京歌劇城美術館舉辦的匯集了未來備受關注的年輕藝術家的「繪畫的狀態」展覽上,她被讚譽為「一個堤壩的藝術家!」。她的風景和靜物畫,由快速的筆直和彎曲的筆觸和簡單的形式組成,給觀眾一種令人愉悅的乾淨和存在。
然而,自從新冠病毒大流行後,她在2022年愛知國際藝術節2022上展出了兩幅描繪瀨戶大地的大型作品後,我們可以看到她的風格發生了變化。繪畫大型作品的經驗促使我尋找最適合表達內在自我的筆觸。關鍵在於如何使畫布具有僅透過筆觸無法表達的活力和存在感。這裡所展示的 「花束 」和 「圓紙 」表現出一種奇特的物質感,與明治畫家高橋由一和岸田劉生的作品有異曲同工之妙。橫野探索繪畫的直接方法正在緩慢但穩定地取得進展。
요코노 아스카는 1987년 아이치현 출생. 2013년 아이치현립예술대학 대학원 미술연구과 박전기과정 수료. 나고야를 중심으로 제작하고 있습니다. 요코노 아스카는 캔버스에 기세가 있는 스트로크로 그리는 강력한 작풍으로 알려진 화가입니다.
2014년 도쿄 오페라 시티 아트 갤러리에서 개최된 향후 주목받는 젊은이가 모인 '회화의 존재인가'전에서, 그녀는 일약 '그 댐의 작가!'라고 업계의 일부로 소문을 받아 입니다. 그녀의 스피드감 넘치는 직선이나 곡선의 스트로크와 심플한 포름에 정리해 구성된 풍경이나 정물은, 보는 사람에게 기분 좋은 깨끗함과 존재감을 줍니다.
그러나 코로나 禍을 거쳐 2022년의 「국제예술제 아이치 2022」에서 세토의 대지를 그린 대작 2점을 발표한 이후 그녀의 작풍에도 변화를 볼 수 있습니다. 대작을 그린 경험은, 자신의 내면을 표현할 수 있는 보다 최적인 필치의 탐구로 향했습니다.
그것은 스트로크만으로는 표현할 수 없는 생명력이나 존재감을, 어떻게 캔버스에 정착시킬 수 있을까 하는 것일까요. 이번에 소개하는 「꽃다발」이나 「둥근 종이」에는, 메이지의 화가 타카하시 유이치나 키시다 리유와 같은 묘한 존재감이 표현되고 있습니다. 요코노의 솔직한 회화 탐구 자세는 느리지만 꾸준히 한 걸음씩 나아가고 있다.
略歴:Biography
1987 愛知県生まれ
2013 愛知県立芸術大学大学院美術研究科博前期課程 油画・版画領域 修了
個展
2024 「積み重ね」See Saw Gallery + hibit、名古屋
2023 「自然」GALLERY ZERO、大阪
2022 「花と灯台」GALLERY ZERO、大阪
2018 「組み合わせ」See Saw Gallery + hibit、名古屋
2018 「不自由なしかく」GALLERY ZERO、大阪
2017 「TERRAIN」GALLERY ZERO、大阪
2015 「Viewpoint」愛知県立芸術大学サテライトギャラリー、愛知
2014 「somewhere」ギャラリー芽楽、愛知
グループ展
2021 「現代美術のポジション 2021 ― 2022 」名古屋市美術館、名古屋
2019 「あざみ野コンテンポラリー vol. 10 しかくのなかのリアリティ」横浜市民ギャラリーあざみ野 展示室1・2、横浜
「瀬戸現代美術展 2019」瀬戸サイト、愛知
2017 Itazu Litho-Grafik「密柑山スケッチブック」See Saw Gallery + hibit、名古屋
2016 愛知県立芸術大学創立50周年記念事業油画専攻企画展「INTERWOVEN ~
編み込まれた世代 ~ 」名古屋市民ギャラリー矢田、愛知
「現代美術の展望 ― 新しい平面の作家たち ― VOCA 2016」上野の森美術館、東京
「“corner” 衣真一郎×高木大地×花木彰太×前川祐一郎×横野明日香」See Saw gallery + cafe、名古屋
2015 芸術大学連携プロジェクト「sky over Ⅰ」アートラボあいち、名古屋
ART PROJECT 2015 「MATCH× 磯部有香子 横野明日香」岡崎信用金庫資料館、愛知県岡崎市
2014 「絵画の在りか」東京オペラシティアートギャラリー、東京
2013 「overflow 瀬川麻衣子 山田純嗣 横野明日香」画廊翠巒、群馬
第10回熊谷守一大賞展 アートピア付知交芸プラザ、岐阜
現代女性作家展「 - f - 」不忍画廊、東京
「アートアワードトーキョー丸の内」行幸地下ギャラリー、東京
2012 美術系学生選抜展「美系優秀」文化フォーラム春日井、愛知県春日井市
「BIBLIOTECA-ARTE」長久手市中央図書館、愛知県長久手市
「460人展」名古屋市民ギャラリー矢田、名古屋
受賞歴
2015 第30回 ホルベイン・スカラシップ奨学生
2011 愛知県立芸術大学卒業制作 桑原賞
参考文献
2017 アクリラート別冊2017 “ The Scholar 20 Perspective ” p.31, p. 91 – 93
2017 vol. 4 ギャラリー 本多竜之介 インタビュー 「展覧会とアーティスト5 油絵でないと表現出来ない作品を探求」 p. 42
2016 「VOCA 展 2016 現代美術の展望―新しい平面の作家たち」カタログ 都筑正敏( 豊田市美術館 学芸員 )p.82 – 83, p. 99
2016 「INTERWOVEN ―編み込まれた世代ー」カタログ p. 6 – 7
2015 TOO MUCH Magazine of Romantic Geography SUMMER 2015 p. 140 – 143
2015 4/16 日本経済新聞夕刊 天野一夫(豊田市美術館) 横野明日香展「viewpoint」見る者巻き込む大きな流れ
2015 3/15 アートスケープ 影山幸一(interview) アートアーカイブ探求 「 横野明日香 ≪curve」 ― 信用した身体性「額田宣彦」評 」
http://artscape.jp/study/art-achive/10108649_1982.html
2014 絵画の在りか」展カタログ p. 118 – 120
1987 born in Aichi, Japan
2013 M.F.A. Oil Painting and Woodcut Printing, Graduate School of Fine Arts, Aichi Prefectural University of Fine Arts and Music, Japan
Solo Exhibitions
2018 “ keep making a effort ”, See Saw Gallery + hibit, Nagoya, Japan
2018 “ Nature ”, GALLERY ZERO, Osaka, Japan
2018 “ Combination ”, See Saw Gallery + hibit, Nagoya, Japan
2018 “ Inconvenient sight ”, GALLERY ZERO, Osaka, Japan
2017 “ TERRAIN ”, GALLERY ZERO, Osaka, Japan
2016 “ viewpoint ”, Satellite Gallery of Aichi Prefectural University of Fine Arts and Music, Nagoya, Japan
2015 “ somewhere ”, Gallery GA-RAKU, Aichi, Japan
Group Exhibitions
2017 “ POSITION 2021 – 2022 Nagoya Contemporary Art Exhibition ” Nagoya City Art Museum, Nagoya, Japan
2019 “ REALITY IN A SQUARE ― Azamino Contemporary vol. 10 ”, Yokohama Civic Art Gallery Azamino, Yokohama, Japan
“ SETO Contemporary Art Exhibition 2019 ”, SETO SITE, Seto / Aichi, Japan
2017 Itazu Litho-Grafik “ Mikanyama Sketcbook ” See Saw Gallery + hibit, Nagoya
2016 “ INTERWOVEN ”, Civic Gallery Yada, Nagoya/Aichi, Japan
“ THE VISION OF CONTEMPORARY ART 2016 ”, The Ueno Royal Museum, Tokyo, Japan
“ corner Shinichiro Koromo × Daichi Takagi × Shota Hanaki × Yuichiro Maekawa × Asuka Yokono ”, See Saw gallery + cafe, Nagoya/Aichi, Japan
2015 “ sky over ”, Art Lab Aichi, Nagoya/Aichi, Japan
“ ART PROJECT 2015 MATCH ”, OKAZAKI SHINKIN BANK, Aichi, Japan
2014 “ the way of PAINTING ”, Tokyo Opera City Art Gallery, Tokyo, Japan
2013 “ overflow Makiko Segawa, Junji Yamada, Asuka Yokono ”, Gallery Suiran, Gunma, Japan
“ The 10th Morikazu Kumagai Award Exhibition ”, Artpia Tukechi Kougei Plaza, Gifu, Japan
“ Today’s Women Artists Exhibition - f - ”, Shinobazu Gallery, Tokyo, Japan
“ Art Award Tokyo Marunouchi 2013 ”, Gyoko-dori Underground Gallery, Tokyo, Japan
2012 “ Bikei-Yuusyuu ”, Kasugai Culture and Art Center, Aichi, Japan
“ BIBLIOTECA-ARTE” , Nagakute Central Libray, Aichi, Japan
“ 460 persons Exhibition ”, Civic Gallery Yada, Nagoya/Aichi, Japan
Awards
2015 The 30th HOLBEIN Scholarship
2011 Kuwahara Award, Aichi Prefectural University of Fine Arts and Music
Bibliography
2017 “ ACRYLART 2017 The Scholar 20 Perspective ” p. 31, p. 91 – 93
2017 “ vol. 4 GALLERY ” Interview of Ryuunosuke HONDA “Exhibition and Artists 5 [ Exploring the art work which I can express only by oil painting ] ” p. 42
2016 “ VOCA 2016 THE VISION OF CONYEMPORARY ART ”catalogue, Masatoshi TSUZUKI( Curator, Toyota Municipal Museum of Art )p. 82 – 83, p. 99
2016 “ INTERWOVEN ”catalogue p. 6 – 7
2015 “ TOO MUCH ” Magazine of Romantic Geography SUMMER 2015 p. 140 – 143
2015 4/16 The Nikkei evening edition Kazuo AMANO (Curator, Toyota Municipal Museum of Art ) Asuka YOKONO solo exhibition “ viewpoint ”[ Bold stroke like involving people to watch ]
2015 3/15, artscape Interview of Koichi KAGEYAMA , “ art archive Asuka YOKONO ≪curve≫ ― Trusted physicality [ critique, Nobuhiko NUKATA ] ”
http://artscape.jp/study/art-achive/10108649_1982.html
2014 “ the way of PAINTING ”catalogue p. 118 – 120