保坂毅:Takeshi Hosaka

 

 

 

保坂毅は1980年福島県生まれ。2005年武蔵野美術大学大学院油画コース修了。東京を拠点に制作しています。保坂毅はオブジェのような立体的な支持体に、ストライプ・チェックあるいは単一の色面などを描いた作品を発表してきました。観る者の視点の移動により3次元や2次元に見えたりするオブジェ的絵画は、空間と観客の視点に関する実験と言えるものでした。

今回の個展「ケのbiの図」で、保坂は今までの試みを1枚の「絵画」という2次元に還元・統合しようとしています。それは昨年彼が観た「マチス展」や「ホックニー展」から大きな影響を受けてのことです。 一見平面性の強いマチスの絵画もよく見ると、複層の空間や形態が色彩と複雑に絡み合った構造をしています。またホックニーの肖像画には現実空間の延長としての場がキャンバス上に淡い光と共に展開されているのです。では保坂の絵画では。「the debris garden」の遠近法的に施されたシルバーのラインは、1枚の絵画に仮想空間を生み出し、カラフルな色面は絵画的情緒を排する為に均一に彩色され、そのアウトラインにのみ空間との関係性を示しながら構成されています。シンプルでカラフルな絵ですが、よく見れば複層した空間と、それに付随した色面の方向・位置の存在感が複雑に絡み合って存在していることがご理解いただけると思います。また「debris」の小品シリーズは、キャンバス作品の中の色面の一部分だけを取り出し、木に彩色した作品です。展示する壁をキャンバスに見立て、それぞれの作品が上下左右のどの方向でも自由に展示・構成できます。福島出身の保坂は、作品タイトルに「デブリ」と銘打つ事で、ある歴史的な事件もこれらの作品の中に込めています。蓄光顔料を用いた今回の作品達は、暗闇で少し、ほんの少し光るのです。かつて軍用腕時計の文字盤には夜光塗料としてラジウムという放射性物質が使用されていました。そしてその作業には、危険性を知らされることも無いまま、多くの女性工場労働者が従事させられていたのです。

今回の作品達には、彼の現時点での様々なコンセプトと今後の展開が込められています。

 

 

Takeshi Hosaka was born in 1980 in Fukushima, Japan, and graduated from Musashino Art University's graduate school of oil painting in 2005. He lives and works in Tokyo. Takeshi Hosaka has been showing paintings of stripes, checks, and single-colored surfaces on three-dimensional supports that resemble objects. These object-like paintings, which can appear three-dimensional or two-dimensional depending on the viewer's shifting perspective, are experiments in space and the viewer's point of view.

In this solo exhibition, “ Art in the Mundane : Being in Everyday " Hosaka attempts to reduce and integrate his past attempts into a single “ painting," a two-dimensional work. This is due to the great influence of the “ Matisse " and “ Hockney " exhibitions he saw last year. Matisse's paintings, which at first glance appear to be flat, upon closer inspection reveal a structure of multi-layered spaces and forms intricately intertwined with color. In Hockney's portraits, a place that is an extension of the real space is developed on the canvas with pale light. Now, let's take a look at Hosaka's paintings. The silver lines in the perspective of “ the debris garden " create a virtual space in the painting, and the colorful surfaces are uniformly colored to avoid painterly sentimentality, showing their relationship to the space only in their outlines. The painting is simple and colorful, but if you look closely, you will understand that the multi-layered space and the presence of the direction and position of the color surfaces associated with it exist in a complex intertwined manner. 

In the “ debris " series of small works, only a portion of the colored surface of a canvas work is taken out and painted on wood. The wall on which the works are displayed can be used as a canvas, and each work can be freely displayed and composed in any direction, up, down, left, or right. Hosaka, a native of Fukushima, has also incorporated a certain historical incident into these works by naming them “ debris " in the title. The works in this exhibition are made of phosphorescent pigment, which glows slightly in the dark. In the past, a radioactive substance called radium was used as luminous paint on the dials of military watches. Many female factory workers were forced to engage in this work without being informed of the dangers.

The works in this exhibition represent his various concepts and future developments at this point in time.

 

 

 

歴:Biography

 

 

1980 福島県生まれ

2005 武蔵野美術大学大学院油画コース修了

 

個展

2024  「ケの bi の図」GALLERY ZERO、大阪

2020  「展開図」GALLERY ZERO、大阪

2019  「余白の外側」双ギャラリー、東京

      「よいこは早く寝なさい」CAGE GALLERY、東京

2018  「へだてとまやかし」双ギャラリー、東京

2017  「if else if」GALLERY ZERO、大阪

      「かたちのささやき いろのこえ」HUS DESIGN GALLERY、大阪

2016  「rearrangement」双ギャラリー、東京

      「around and around」A-things、東京

2015  「2×4×2+0」GALLERY ZERO、大阪

2014  「BACKGROUND」gFAL、東京

      「drive in the house」アルマスギャラリー、東京

2011  「色いろイロ」A-things、東京

2009  「Work」遊工房アートスペース、東京

      「矯めつ眇めつ」A-things、東京

2007    Art Trace Gallery、東京

2006    Art Trace Gallery、東京

 

グループ展

2018  「清山飯坂温泉芸術祭 2018、プロジェクトFUKUSHIMA !」、福島

2016  「北参道オルタナティブ」プロジェクトカバタ、東京

      「状況/判断 - 保坂毅・小野冬黄・佐々木耕太・林頌介 - 」アキバタマビ21、東京

      「仮説と星屑:保坂毅・諏訪未知」A-things、東京

      ティル・ナ・ノーグ ギャラリー、東京

2015  「引込線 2015」旧所沢市立第2給食センター、埼玉

2014  「Dynamics of expression」アルマスギャラリー、東京

2012  「たてよこたかさ=L×W×H」A-things、東京

2011  「TRIO-A-DOT」A-things、東京

2010-11  「Primary Field Ⅱ」神奈川県立近代美術館 葉山、神奈川

2010  「TRIO-A-GRID」A-things、東京

2009  「サイボーグの夢」Art Trace Gallery、東京

      「TRIO-A-STRIPE」A-things、東京

2005  「造形学部卒業制作大学院修了制作優秀作品展」武蔵野美術大学、東京

 

その他

2018  リキテックスパートナー

2008  第23回 ホルベインアートスカラシップ奨学生

 

パブリックコレクション

神奈川県立近代美術館 葉山

Stripe 05(Kiwaku) 2006-2008 油絵具、膠、MDFボード、木材 43×49×6.5 cm

From 8-1 ~ Form8- 6  2007 油絵具、蜜蝋、膠、MDFボード、木材 各13×24×5.5 cm

From 9-2 2007-2009 油絵具、膠、MDFボード、木材 16×24×5 cm

From 9-3 2007-2009 油絵具、膠、MDFボード、木材 16×24×5 cm

 

参考文献

2019  中島水緒(美術批評)「規律と遊戯のはざまー保坂毅の作品をめぐって」

2018  成相肇(東京ステーションギャラリー学芸員:当時)「レリーフを見ること、眼がレリーフであること」

2014  11/13 長沢秀之(武蔵野美術大学教授)「つくることのノイズ」

     1/18 林道郎(美術史/美術批評)「明るい複雑と、「不在」の配分」

2011  1/17 是枝開 インタビュー「Primary Field Ⅱ」展カタログ

2009  9/17 美術手帖 2009年10月号 Go! Artists Go! 

 

 

 

Biography

1980 born in Fukushima, Japan

2005 Musashino Art University, Painting Course ( MA ), Tokyo, Japan

 

Solo Exhibitions

2024 “Art in the Mundane:Being in Everyday”, GALLERY ZERO, Osaka, Japan

2020 “net drawing”, GALLERY ZERO, Osaka, Japan

2019 “outside margin”, Sou Gallery, Tokyo, Japan

     “Good boy, go to bed early”, CAGE GALLERY, Tokyo, Japan

2018 “partition and deception”, Sou Gallery, Tokyo, Japan

2017 “if else if”, GALLERY ZERO, Osaka, Japan

     “whisper of form, voice of color”, HUS DESIGN GALLERY, Osaka, Japan

2016 “rearrangement”, SOH GALLERY, Tokyo, Japan

     “around and around”, A-things, Tokyo, Japan

2015 “2×4×2+0”, GALLERY ZERO, Osaka, Japan

2014 “BACKGROUND”, gFAL, Tokyo, Japan

     “drive in the house”, HARMAS GALLERY, Tokyo, Japan

2011 “color-colar-colar”, A-things, Tokyo, Japan

2009 “Work”, youkobo ART SPACE, Tokyo, Japan

     “Scrutinize”, A-things, Tokyo, Japan

2007 Art Trace Gallery, Tokyo, Japan

2006 Art Trace Gallery, Tokyo, Japan

 

Group Exhibitions

2018 SIAF 2018, project FUKUSHIMA!, Fukushima, JP

2016 Kitasandoh Alternative, project.KABATA、Tokyo, JP

     “ Situation/Decision - Takeshi Hosaka・Fuyuki Ono・Kota Sasaki・Kohsuke Hayashi - ”, AKIBATAMABI 21, Tokyo, Japan

    “Hypothesis and stardust”A-things, Tokyo, Japan

     Tir na nog Gallery, Tokyo, Japan

2015 “railroad siding 2015”, Tokorozawa Second Feeding Service Center, Saitama, Japan

2014 Dynamics of expression”, HARMAS GALLERY, Tokyo, Japan

2012 “L×W×H”A-things, Tokyo, Japan

2011 “TRIO-A-DOT”A-things, Tokyo, Japan

2010-11 “Primary Field Ⅱ”The Museum of Modern Art Hayama, Kanagawa, Japan

2010 “TRIO-A-GRID”A-things, Tokyo, Japan

2009 “Cyborg Dream”Art Trace Gallery, Tokyo, Japan

     “TRIO-A-STRIPE”A-things, Tokyo, Japan

2005 “Selected Works from Musashino University Degree Show”Tokyo, Japan

 

Awards

2008 The 23th HOLBEIN Scholarship

 

Public Collection

The Museum of Modern Art Hayama

Stripe 05(Kiwaku) 2006-2008 oil, glue, Medium Density Fiberboard, wood 43×49×6.5 cm

From 8-1 - From 8-6 2007 oil, beeswax, glue, MDF, wood each: 13×24×5.5 cm

From 9-2 2007-2009 oil, glue, MDF, wood 16×24×5 cm

From 9-3 2007-2009 oil, glue, MDF, wood 16×24×5 cm

 

Bibliography

2019  Mizuo Nakajima (Art Criticism) "Between Discipline and Games: On the Works of HosakaTakeshi

2018  Nariai Hajime (at the time : curator, Tokyo Station Gallery), "Seeing Reliefs, Eyes are Reliefs"

2014  11/13 Hideyuki Nagasawa (Professor of Musashino Art University), 

      1/18 Michio Hayashi (Art history|Art critic), 

2011  1/17 Hiraku Koreeda (curator), Inteview (Exhibition catalogue), The Museum of Modern Art Hayama

2009  9/17 Bijutsu Techo, October 2009 issue “Go! Artists Go!”