2020  桑原正彦:Masahiko Kuwahara

 

 

桑原正彦:Masahiko Kuwahara

“ dreamy star pochette ”

 

2020, Feb. 29 ( Sat. ) ー Mar. 21 ( Sat. )

 

 

 

 

8年ぶりとなります桑原正彦の新作展は、淡いグレーを基調色としたストイックな展示となりました。

そのモチーフ故に若い作家の可愛い作品と誤解されがちなのですが、桑原はそのキャリアの初めより、日本の環境問題を意識しながら、その事を現代日本の風景画として制作してきました。その事は個展のタイトルに明確に示されています。初個展の「石油化学の夢 (1995)」から、「埋めて忘れなさい (1996)」「暮らしと膿 (2001)」「土地開発 (2005)」「成形肉 (2011)」と続くタイトルは、日本の高度経済成長により発生した負の遺産 (環境問題等) を、彼自身の絵画の創作源としている証です。

今回の淡い光に満たされた静物画は、汚染物質による灰もしくは霧に満たされた状況を表現しているかもしれません。その中に佇むモチーフは、社会への何らかの警鐘の様なものではないかと思います。桑原は、漫画やサブカルの表現を用いながら、素朴で可愛いながらも深い洞察を含んだ静物画を表現したのです。静かで可愛い絵画には、全てを包み込む大きな優しさが秘められています。

 

 

Masahiko Kuwahara's first exhibition of new works in eight years is a stoic exhibition with pale gray as the base color.

Although the motifs of his works are often misunderstood as cute works by a young artist, Kuwahara has been conscious of environmental issues in Japan since the beginning of his career, and has been creating contemporary Japanese landscape paintings about them. This is clearly indicated in the titles of his solo exhibitions. The titles of his first solo exhibition, “Petrochemical Dream (1995),” followed by “Bury and Forget (1996),” “Life and Pus (2001),” “Land Development (2005),” and “Molded Flesh (2011)” are proof that Kuwahara uses the negative legacy (environmental issues) caused by Japan's rapid economic growth as the creative source for his paintings.

This still-life painting filled with pale light may represent a situation filled with ashes or fog caused by pollutants. The motifs standing in the midst of this situation may be some kind of warning bell to society. Kuwabara used manga and subculture expressions to express simple, cute, yet deeply insightful still life paintings. The quiet and cute paintings contain a great kindness that embraces everything.