2018  横野明日香:Asuka Yokono

 

 

横野明日香:Asuka Yokono

“ 不自由なしかく:Inconvenient sight ”

 

2018, Jun. 16 ( Sat. ) ー Jul. 7 ( Sat. )

 

 

 

 

不自由なしかく  2018 6.16

 

横野は言います。

「私たちの「視覚」は不自由だ。一度にすべてを把握することはできないし、与えられた情報によって見え方も変わってくる。そして、絵画の「四角」も制限があり、この四角い画面の中で表現しなくてはならない。私は、このふたつの「不自由」を合わせて絵画を作っている。

一部しか見られないのであれば、順番に見ていけばいい。そして制限のある四角い形が埋まれば、ひとまずはひとつとなる。自分の経験がひとつの形となる。四角い形には終わりがある。その終わりに向かって力いっぱい筆を払うと、筆の勢いが衰えぬまま、まるでそのままどこまでも続いていくかのような風景が立ち上がる。不自由さとは豊かさなのかもしれないと、最近思うようになった。」

 

横野の言葉にはコンセプトめいたものは有りません。どう描きたいか、その意思表明が綴られています。ストロークに絵画の本質、自らの資質を見出した横野は、そこから導き出せるモチーフをキャンバスに描き込んでいます。キャンバスの端の絵具の溜まりはスピード感と力強さを、一定方向に整えられたストロークによる色面構成は明確な抽象性を前面に押し出しています。横野の潔さは、全ての様式と試みが出尽くした感のある現在において、また現代美術のセオリーが世界中で展開されている昨今では、あまりに若く無防備のように見えてきます。

しかしそのセオリーに縛られないシンプルで明確な意志と制作こそが、今の現代美術では求められているのではないでしょうか。既視感を脱し、個人の想像の枠を越える為に横野は、ストローク等の絵画の基本要素を考察しながら、自らの絵画で試みています。スピード感のあるストロークと制限された色彩、風景や静物等のシンプルな構成が、横野の絵画の見せ場・魅力となっています。私共は横野の作品に、今後の絵画の生き生きとした可能性を見ています。横野の不自由な四角が、私達の不自由な視覚を目覚めさせてくれる事を。

 

 

Inconvenient sight  2018 6.16

 

 

Yokono says.

Our “vision” is crippled. We cannot grasp everything at once, and the way we see changes depending on the information we are given. And the “square” of a painting is also limited and must be expressed within this square screen. I make paintings by combining these two “inconveniences.

If you can only see a part of it, you can look at them in order. And when the restricted squares are filled, they become one for the time being. Your experience becomes one shape. The rectangle has an end. When you brush the brush as hard as you can toward the end, the momentum of the brush will not wane, and a landscape will emerge that seems to go on forever. I have recently come to think that inconvenience may be richness.

 

Yokono's art works are not conceptual in nature. They are statements of how she wants to paint. Yokono, who has found the essence of painting and her own qualities in strokes, paints motifs that can be derived from them on the canvas. The pools of paint at the edges of the canvas give the work a sense of speed and power, while the color composition of the strokes, which are arranged in a certain direction, brings a clear abstraction to the forefront. Yokono's innocence seems too young and defenseless at a time when all styles and attempts have been exhausted, and when theories of contemporary art are being developed around the world. However, a simple and clear will and production that is not bound by such theories is what is required in today's contemporary art. In order to break free from deja vu and transcend the boundaries of the individual's imagination, Yokono attempts to do so in her own paintings while considering the basic elements of painting, such as strokes. The speedy strokes, limited colors, and simple compositions of landscapes and still lifes are the main attractions of Yokono's paintings. We see in Yokono's work a vibrant potential for the future of painting. We hope that Yokono's crippled squares will awaken our crippled vision.