2022 横野明日香:Asuka Yokono
横野明日香:Asuka Yokono
“ 花と灯台:Flowers and Lighthouses ”
2022, Mar. 7 ( Sat. ) ー 26 ( Sat. )
横野明日香からのコメント
これは私の作品の中でもサイズの小さなキャンバスのシリーズです。
これまで、キャンバスの終わりをあまり気にすることなく絵の具に包み込まれるような体験のできる、大きなキャンバスに描くことが多かったのですが、この小さなキャンバスのシリーズはあえてキャンバスの「終わり」を見せています。花が開こうとするエネルギーを表現しようと、筆の勢いは見えないキャンバスの外まで続き、アトリエには絵の具が飛び散っています。キャンバスの外の空間まで想像が膨らむような作品になってほしいのです。
灯台の作品は、光の方向や構図などを、元々のキャンバスの形任せにしています。その形があったからこそ生まれた絵です。
色んな方向に向かってエネルギーが発せられている複数の作品を同じ空間に飾ることで、大きなキャンバス作品とは違った絵画空間を体験できるのではないかという、試みの展覧会です。
Message from Asuka Yokono
The paintings in this exhibition will be a series of small size paintings among my works. In the past I have often painted on large canvases where I could experience being enveloped by the paint without paying much attention to the edges of the canvas. The paintings in this exhibition, however, use small canvases and dare to show the edges of the canvases. Nevertheless, in the flower paintings, I do not control the momentum of the brush to express the energy of the flower trying to open, so the studio is splattered with paint. Even though the size of the painting may be small, I want the image to expand to the space outside the canvas. The direction of the light and the composition of the lighthouse paintings were inspired by the shapes of the original canvases. These paintings were created because of the shape of the canvas. This exhibition is an attempt to create a painting space different from that of large paintings by exhibiting several small paintings in the same space, which emanate energy in various directions.
横野明日香は、キャンバスに勢いのあるストロークで描ききる、力強い作風で知られた若手画家です。彼女のスピード感あふれる直線や曲線のストローク、シンプルなフォルムにまとめ構成された風景や静物は、胸が空くような潔さを私たちに与えてくれます。横野のコメントに、ダムのような巨大な構造物を目にした時の圧倒感や存在感、その視覚的体験を大きなキャンバスに留め置きたかったとありました。横野は様々な物を実見した時に彼女自身が感じた視覚的感覚を精査し、その感覚を素直に表現できる手法を選び出しキャンバスに画いているのです。SNSに代表される仮想体験の空間に生きる現代の私達。そんな時代であるからこそ、横野は視覚的実体験をストロークという行為・運動へと変換することで、彼女にとってのリアルな絵画を画いているのでしょう。そんな事を考えていると、アメリカの抽象表現主義の作家たちを思い浮べてしまいます。彼らは、絵画に運動性を取り込もうとして様々な実験を試みました。例えばポロックのドリッピング、またはデ・クーニングのウーマンに代表される荒々しいストロークがすぐに思い起こされるでしょう。大画面に彼らはまさしく身を呈して果敢に取り組み、絵具を身体運動の痕跡としてキャンバスに定着させたのです。その作品達は当時のニューヨークの、そしてアメリカの勢いと混沌としたパワーを見事に表現したと言えます。横野もまた、彼女の絵画の中で運動性と構成力の調和を試みているのです。横野の愚直なまでの絵画への取り組みは、抽象表現主義をはるかに視野に入れ、ストロークに代表される運動性によるダイナミズムで新たな絵画を創造して行こうとしているのです。
と言いながら、今回の個展にはストロークが前面に出てくる作品はないのです。今回の個展は新たな試みとなる、小さな絵画作品だけによる展示となります。今回のテーマの花と灯台、横野はいかに画き皆様にご覧いただこうとしているのか? 光の粒子のようなキラキラとした小さな作品達に、是非会いに来て下さい。横野が画く小さな画面の灯台が放つ光線と花の生命力の広がりが、どの様な絵画空間を構成しているのかを、その目でご確認頂けたらと思っています。よろしくお願い申し上げます。
Asuka Yokono is a young painter known for her powerful style of painting with vigorous strokes on canvas. Her speedy strokes of straight and curved lines, landscapes and still lifes composed in simple forms give us a sense of freshness. Yokono says she wants to paint the overwhelming feeling and presence of seeing a huge structure like a dam, and the visual experience of this on a large canvas. Yokono may be painting a painting that is real to her by translating her actual visual experience into the act and movement of strokes. American Abstract Expressionist artists experimented in various ways to incorporate movement into their paintings. On large paintings, such as Pollock's Dripping or the rough strokes typified by de Kooning's Woman, they let the paint settle on the canvas as traces of physical movement. These works beautifully expressed the vigor and chaotic power of New York City and the United States at that time. We expect Yokono to create new paintings with the dynamism of movement that accentuates her strokes.
However, this solo exhibition is a new experiment, featuring only small paintings. During the last two years of the Corona Disaster, she has also undergone a major life change: childbirth and childcare. Her paintings of small lighthouses and flowers, painted under various constraints, seem to have nurtured in her a different perspective and way of thinking than her larger paintings. The theme of this year's exhibition, "Flowers and Lighthouses," is about hopes, dreams, and the spread of life force. We hope you will fully enjoy Yokono's different world of paintings this time. And now she has started working on a large painting again for this summer's Aichi Triennale. We are looking forward to welcoming you.
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