2011  西村陽平:Yohei Nishimura

 

西村陽平:Yohei Nishimura

“ 時間と記憶:Time and Memory ”

 

2011, Jul. 11 ( Sat. ) ー 30 ( Sat. )

 

 

 

 

 

西村陽平(Nishimura Youhei)は、1947年に京都で生まれました。

西村の作品は現在まで、現代陶芸として語られてきました。しかし西村の作品群は、陶芸という視点だけではくくれない物があります。また西村自身も、陶芸家という意識は持ち合わせていません。

今回の個展に際し、西村は焼成しない作品を提示する事で、自身の原点に戻ろうとしているのかもしれません。今回のタイトル“時間と記憶”は、西村が現在に至るまで制作の基礎としてきたキーワードです。さらに付け加えるとしたら、偶然性=不介入という事なのではないでしょうか。彼の作品達は、彼が過ごしてきた若い時代のミニマルアート等との関わりが色濃くうかがわれます。西村の焼成の作品も、土を使うわけではなく、また手の技もそこには全く介入していません。ただ彼は焼成=熱という根源的な技法のみを使い、時間の経過と、物の異なった一面を提示しているだけなのです。その意味では純粋な方法で、陶芸をコンテンポラリーアートに橋渡しした作家と言えるでしょう。“Less is more”という事を、焼成という西村独自のやり方を中心として、追求してきたのです。

今回、西村は古本に見知らぬ誰かによって引かれた線を、ドローイング作品として展示します。「読んだ人が、大切だと思ったところに引かれた線も、よく見るといろいろあることがわかる。その人が見えてくるようにも感じられる。その線だけを残して、他の部分を塗りつぶしてしまった」。西村によって整えられた紙片は、時間と記憶の新たな世界をかいま見せてくれるでしょう。平面と立体数点を展示いたします。よろしくお願い致します。

 

 

Nishimura Yohei was born in 1947 in Kyoto, Japan.

Nishimura's works have until now been described as contemporary ceramics. Nishimura's works, however, cannot be categorized only in terms of ceramics. Nishimura himself does not consider himself a ceramic artist.

In this solo exhibition, Nishimura may be trying to get back to his roots by presenting works that are not fired. The title of this exhibition, “ Time and Memory, ” is a keyword that has been the basis of Nishimura's work up to the present. If I were to add more, I would say that coincidence = non-intervention. Nishimura's works are strongly related to the minimal art of his younger days. Nishimura's firing works do not use clay, and his hand does not intervene at all. He only uses the fundamental technique of firing to show the passage of time and a different aspect of an object. In this sense, he bridges the gap between ceramic art and contemporary art in a pure way. “ Less is more ” is what Nishimura has been pursuing, centering on his unique method of firing.

In this exhibition, Nishimura will show lines drawn by a stranger in an old book as a drawing work. He says, “ When you look closely at the lines that were drawn in places that the reader thought were important, you can see that there are many different kinds of lines. It is as if we can see the person who drew the lines. I left only those lines and filled in the rest. ” The pieces of paper arranged by Nishimura will reveal a new world of time and memory. We will exhibit two dimensional and three dimensional works. We look forward to seeing you there.